فهرست

فراخوان

تازه‌ترين اخبار

به همت محفل ادبی علامه قزوینی؛

نشست ادبی هفت شهر عشق در قزوین برگزار شد

نشست ادبی هفت شهر عشق با همت محل ادبی علامه قزوینی و اداره کل کتابخانه های عمومی استان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین،  نشست ادبی هفت شهر عشق با حضور سید اسماعیل قافله باشی، استادیار زبان و ادبیات فارسی و عضو هیئت علمی دانشگاه بین الملل امام خمینی(ره) و با اجرای ناهید السادات حیاتی در پلتفرم اسکای روم  برگزار شد.
در ابتدای این نشست سید اسماعیل قافله باشی استادیار زبان و ادبیات فارسی و عضو هیئت علمی دانشگاه بین الملل امام خمینی(ره) بیان کرد: عطار نیشابوری یکی از عارفان و شاعران نامدار ادبیات فارسی است که شهرت جهانی دارد و گنجینه‌ای پرافتخار برای ملت ایران محسوب می‌شود که کلام ساده و بی‌آلایش او در اشعارش به زیبایی در دل نقش می‌بندد.
 وی بیان کرد: از زمانی که عرفان وارد ادبیات فارسی شد، گویی بر جسد مرده ای، روان وارد شد؛ ادبیات عرفانی که با افرادی مانند خواجه عبدالله انصاری و سنایی بزرگ وارد ادبیات ما شد، روح تازه ای بر ادبیات ما دمید و ثمره اش اشعار و کتاب های بزرگ عرفانی مولانا و حافظ شد.
استاد زبان و ابیات فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین ادامه داد: ما ایرانی ها به ادبیات عرفانی افتخار می کنیم عرفان، بخش بزرگ و مهم ادیان است، ما در ادیان فقه، اخلاق، فلسفه و حکمت و عرفان داریم و مغز دین عرفان است و این عرفان و مطالب سیر و سلوکی مانند عشق و محبت و غیره در لباس بسیار زیبای شعر و ادب فارسی آویخته شده است.
قافله باشی اظهار داشت: از مردم می خواهیم از ادبیات به خصوص ادبیات عرفانی نگذرند، وقتی مثنوی، حافظ، بایزید بسطامی، صائب، شیخ عطار و سنایی داریم نباید یک لحظه بیکار بمانیم و بهتر است حتی روزی یک بیت هم شده از ابیات این بزرگان را بخوانیم.
 وی با اشاره به ویژگی های عطار نیشابوی اظهار کرد: عرفان عطار در واقع دنباله عرفان سیر و سلوکی و عملی عالم اسلام و ایران است که با شخص بایزید بسطامی شروع شد، عرفان عملی بیشتر در ایران و خراسان رشد یافت و در مقابل آن عرفان نظری، بیشتر در بغداد و بصره بود و محور و مغز عرفان عملی عشق و سرمستی است که در اشعار عطار و مولانا هم می بینیم.
وی  با اشاره به اثر منطق الطیرعطار، خاطر نشان کرد: عطار آثار زیادی دارد و البته در قله اش منطق الطیر قرار دارد، که بنده پیشنهاد میکنم اهل مطالعه حتما آن را بخوانند.
در ادامه افزود: شرح داستان منطق‌الطیر بدین شکل است که گروهی از مرغان برای جستجوی پادشاه خود سیمرغ، سفری را آغاز می‌کنند. در هر مرحله، گروهی از مرغان از راه بازمی‌مانند و به بهانه‌های مختلفی به مسیر ادامه نمی‌دهند، تا اینکه پس از عبور از هفت مرحله که عطار آن را هفت وادی یا هفت شهر عشق می‌نامد، از میان گروه انبوهی از پرندگان تنها سیمرغ باقی می‌ماند و با نگریستن در آینه حق درمی‌یابند که سیمرغ در وجود خود آن‌ها است. در نهایت با این خودشناسی مرغان جذب هیبت خداوند شده و حقیقت را در وجود خود پیدا می‌کنند.
قافله باشی عنوان کرد: این هفت وادی بنا بر گفته عطار به ترتیب طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت و فقر بوده که سرانجام به فنا می‌رسد.
در ادامه ناهید السادات حیاتی  ضمن معرفی اثار عطار نیشابوری گفت: بین تمامی آثار به‌جا مانده از عطار نیشابوری از جمله اسرارنامه، الهی‌نامه، دیوان اشعار و سایر آثار، کتاب منطق الطیر و تذکره الاولیا این شاعر جایگاه ویژه‌ای در ادبیات فارسی دارد.
حیاتی افزود: این شاعر توانسته تأثیر فراوانی بر شاعران و ادیبان بعد از خود بگذارد؛ به نحوی که مولانا در وصف عطار چنین سروده است که «هفت شهر عشق را عطار گشت / ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم» که تفسیر همین یک بیت نیازمند مطالعه دقیق آثار عطار از جمله منطق الطیر است.
عكس های مرتبط :