فهرست

تازه‌ترين اخبار

با سخنرانی اساتید برجسته ی علم اطلاعت و دانش شناسی:

وبینار خدمات برون کتابخانه ای برگزار شد


وبینار "خدمات برون کتابخانه ای" به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قزوین و با همکاری انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران و نهاد کتابخانه های عمومی کشور  در بستر فضای مجازی و  با حضور تعدادی از اساتید برجسته ی علم اطلاعات و دانش شناسی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قزوین، اساتیدی از جمله؛  دکتر احمد شعبانی ، محسن نوکاریزی ، محسن حاجی زین العابدینی ، اعظم صنعت جو، منصور کوهی رستمی رییس انجمن علمی ارتقا  و فاطمه محمدبیگی نایب رییس انجمن، سخنرانان این جلسه بودند.
کتابخانه های عمومی،  نهادهای خدماتی و اجتماعی هستند
در ابتدای این جلسه منصور کوهی رستمی ریاست انجمن علمی ارتقا کتابخانه های عمومی ایران گفت: کتابخانه های عمومی ، نهادهای خدماتی و اجتماعی هستند و همواره ، خدمات رسانی زیربنای سنتی کتابخانه های عمومی بوده است.
وی ادامه داد: کتابخانه ها از دیرباز خدمات خود را به جامعه ارایه کرده اند ولی این خدمات در سال های اخیر  به دلیل پیشرفت های تکنولوژیکی دچار تغییر و دگرگونی شده و به شکلی نوین درآمده اند .
این استاد دانشگاه افزود: طی سال های اخیر مراجعه حضوری در کتابخانه ها یا کاهش یافته و یا در حال کاهش است که این امر به دلیل توسعه ی خدمات و شبکه های  مجازی است که این تحولات متولیان کتابخانه های عمومی را به این سمت سوق داده که خدمات خود را نیز متحول کنند،  بنابراین خدمات برون کتابخانه ای از روند هایی است که در دستور کار کتابخانه ها در تمام جهان قرار گرفته است .
کوهی رستمی اضافه کرد: امروزه کتابخانه ها به مراکزی برای خلق و تولید تبدیل شده اند که انجام برنامه های مشارکتی با سایر نهادها و خدمات برون کتابخانه ای،  از مهم ترین روندهای کتابخانه ها در سال های اخیر در سطح جهان بوده است .
وی در ادامه گفت:  امروزه کتابخانه ها خدمات خود را خارج از شبکه ی کتابخانه ای خود ارایه می دهند و در حال حاضر دو دسته خدمات داریم خدمات برون کتابخانه ای سنتی و خدمات برون کتابخانه ای نوین.
امروزه روند حرکت خدمات در کتابخانه های عمومی خدمات برون کتابخانه ای است
کوه رستمی همچنین به همایش طراحی و توسعه خدمات کتابخانه های عمومی اشاره کرد و افزود: هدف از این همایش این است که خدمات جدیدی را طراحی کنیم تا جامعه و کتابخانه های پویاتری داشته باشیم.
فاطمه محمدبیگی نایب رییس انجمن علمی ارتقا کتابخانه های عمومی نیز در این جلسه در رابطه با نحوه شرکت در هماش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه های عمومی صحبت کرد و از آثار ارسال شده ابراز رضایت داشت و گفت: در رابطه با تنوع خدمات و میزان اثرگذاری خدمات ، مستندات ارزشمندی برای ما ارسال شده است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین ، توضیحاتی در رابطه با مسابقه ارایه داد که با توجه به استقبال صورت گرفته تا پایان دی ماه علاقه مندان می توانند مستندات خود را برای دبیرخانه جشنواره بفرستند و در نهایت از بین 10 اثر  برجسته ارزیابی صورت  خواهند گرفت و  به سه نفر اول جوایز نفیسی اهدا خواهد شد .
محسن حاجی زین العابدینی  دیگر استاد حاضر در این برنامه اظهار داشت: : اگر ما از مرزهای بسته ی خود بیرون نرویم در آینده به این نتیجه می رسیم که هیزم در کنار خود جمع کرده ایم زیرا کتاب زمانی ارزشمند است که خوانده شود و مورد بحث و  بررسی قرار بگیرد.
وی افزود: باید بتوانیم  مرزهای سنتی کتابخانه ها را بشکنیم تا مردم با آرامش و انگیزه ی بیشتری به کتابخانه ها مراجعه کنند.
باید شیوه های  جدیدی را برای ارایه ی خدمات ارایه دهیم  
این استاد و پژوهشگر در ادامه گفت: خدمات ما کهنه است و اگر اخلاق خوب و برخورد مناسب و ظاهر مرتبی هم نداشته باشیم حتما اعضا خسته و ناامید خواهند شد و به واقع کسانی که به این نتیجه رسیده اند که مرزهای ظاهری کتابخانه ها را بشکنند حتما موفق تر بوده اند.
زین العابدینی تاکید کرد: رسالت ما رساندن جامعه به جامعه ی بهتر است و این یک مسئولیت اجتماعی بسیار مهم است و شاید رسیدن به این مهم  راحت نباشد ولی حتما نتایج خوبی خواهیم دید.
اعظم صنعت جو از دیگر اساتید حاضر در این مراسم گفت: باید ببنیم چه کارهایی باید انجام دهیم تا سرانه ی مطالعه بالا رود، در واقع اباید به بازاریابی خدمات کتابخانه ها بپردازیم.
وی افزود: همان طور که دکتر زین العابدینی اشاره کردند نیازمند این هستیم که کارهایی انجام دهیم تا سرانه ی مطالعه بالا برود و خدمات برون کتابخانه ای را در اولویت قرار دهیم و اینکه خدمات ما فقط منحصر به کتابخانه ها نباشد.
صنعت جو یادآور شد: ثابت شده که بسیاری از آسیب ها  چالش های اجتماعی ، در صورتی که اطلاعات خوبی به افراد ارایه دهیم بروز و ظهور نخواهد داشت البته باید دلایل عدم استفاده از کتابخانه و نبود رغبت به کتابخانه ها را شناسایی کنیم.
این استاد اظهار داشت: گاهی باید به سمت تغییر باورهای موجود برویم و راهکارهایی پیدا کنیم  تا مردم هرچه بیشتر به سمت کتابخانه ها و مزایای کتابخانه ها سوق پیدا کنند، مرحله ی دوم این است که بفهمیم چه خدماتی را می توانیم ارایه دهیم که در این راستا باید جامعه ی مخاطب خود را کاملا بشناسیم زیرا در حقیقت ما هنوز الگوی مشخصی در رابطه با خدمات برون کتابخانه ای سراغ نداریم که این امر موجب مشکل ساز شدن ارایه ی خوب این خدمات خواهد بود.
وی تصریح کرد: در این راستا یکی از شرایط مهم این است که نیروی انسانی ما آموزش دیده باشد ، همایش خدمات داوطلبانه و طراحی خدمات با این هدف طراحی شده اند که ببنیم کتابداران چه خدماتی می توانند ارایه دهند و اگر قرار است این خدمات اجرا شوند کتابخانه های عمومی محلی باید از این خدمات مطلع شوند.
صعنت جو ادامه داد: باید بررسی کنیم که در هر کتابخانه ای چه مخاطبانی هستند و چه نیازهایی دارند چه خدماتی را می توانیم به افراد ارایه دهیم
خدمات برون کتابخانه ای ارزش های کتابخانه به بیرون انتقال می دهند
محسن نوکاریزی نیز از اساتید و سخنرانان این جلسه گفت: : به تمامی مناطق دورافتاده هم فکر کنید خدمات برون کتابخانه ای فقط توسط کتابخانه های عمومی ارایه نمی شوند بلکه خدمات برون کتابخانه ای مخصوص تمام  انواع کتابخانه های عمومی، تخصصی، علمی و مشارکتی است.
این استاد دانشگاه ویژگی های مهم و اساسی یک کتابدار را برشمرد و اعلام کرد : کسی که وجدان کاری داشته باشد یک  کتابدار خوب خواهد بود، ولی اگر مهارت ارتباطی نداشته باشد نمی تواند خدمات کتابخانه را آن طور که باید ارایه دهد، پس باید مهارت های ارتباطی باید فوق العاده قوی داشته باشد.
وی یاداور شد: اگر من عاشق کارم باشم با جود هزاران  مشکل و مانع باز هم با وجدان کاری ادامه خواهم داد ، یعنی عاشق خدمت باشد و با ارامش و وجدان کاری به فعالیت بپزدارد
این استاد در ادامه گفت: همچنین یک کتابدار خوب باید آشنا با اداب و رسوم آن جامعه بوده و هچنین خود اهل کتاب و خواندن باشد .
همچنین دکتر شعبانی نیز در این جلسه اظهار داشت: کتابخانه باید خدمت فرانهادی ارایه دهد ، در بسیاری از کشور ها این یک اشتغال است کتابداران باید  با افرادی از تحصیلات ، گروه اجتماعی ، سطح تحصیلی و غیره برخورد داشته باشند و ان ها باید پیام خود را به مخاطبان انتقال دهند.، پس باید بتواند با تمامی این تیپ ها ارتباط موثرو موفق برقرار کند.